Genetiği ile oynanmış gıdalar

Beslenme, Hayatla İlgili Add comments

Genetiği ile oynanmış gıdalar, GAP projesinde kullanılmaya başlanmasıyla hayatımıza girmişti. Bu ürünlerin hiçbir zararı olmadığı hatta verimi arttırdığı iddaa edilmişti. Bir taraftanda uzmanlar genetiği ile oynanmış ürünlerin zararlı olabileceğini belirtmişti. Şimdi foodinlife.com.tr sitesinden konu ile ilgili bir yazının önemli kısımlarını paylaşacağım.

“Dünya GDO’lu ürünleri birbir yasaklıyor. Türkiye’de ise GDO’lu ürünler hiçbir kontrole tabi tutulmadan satılıp tüketilmekte. Yeni hazırlanan ve Baknalar Kurulu’nun masasında bekleyen yeni tasarı ise GDO’Lu ürünlerin satışını yasal hale getirerek Türkiye’yi ABD’li şirketlere bağımlı hale getirecek.”

“GDO’lu ürünleri destekleyen kurum ve kuruluşlar, bu teknolojinin, hızlı büyüyen, hastalık, hava ve böceklere dirençli, herbisitlere dayanıklı bitkisel ürünlerin yanı sıra daha lezzetli, daha güvenli, daha verimli, daha besleyici, uzun ömürlü ve sağlık açısından daha faydalı bitkisel ve hayvansal ürünlerin üretimini sağlayacağı düşünülmektedir. Buna ek olarak bu ürünlerin sağlayacakları üretim artışı ile insanlığın açlık sorununa çözüm olacağı da iddia edilmiştir.”

“Öte yandan, son yıllarda hem AB ülkelerinde, hem de ABD’de gerçekleştirilen bilimsel araştırmalar iddia edildiği üzere GDO’lu tarım ürünlerinin verim artışı sağlamadığı, insan ve hayvan sağlığı üzerinde olumsuz etkileri olduğu yönünde ciddi kanıtlar ortaya koymuşlardır.”

“ GDO’lu ürünlerin çiftçiler için maliyet avantajı sağlayıp sağlamadığını ispatlamaya yönelik Iowa State Üniversitesi’nde 377 mısır tarlası ve 800 çiftçi ile yapılan bir akademik çalışmanın sonuçlarına göre; transgenik mısırda tohumluğun GDO’lu olmayan mısıra göre % 32 oranında daha pahalıya mal olduğu belirlenmiştir (1). Wisconsin Üniversitesi tarafından ABD’nin 8 kuzey eyaletinde gerçekleştirilen ve GDO’lu soya fasulyeleri ile yapılan 40 verim denemesi sonucunda, GDO’lu soyanın veriminin klasik soyaya göre ± % 14 oranında değişim gösterdiği, ortalamada ise GDO’lu soyanın veriminin klasik soyaya göre % 4 oranında daha az olduğu kanıtlanmıştır (2).”

“Avrupa Gıda Güvenliği Kurumu (European Food Safety Authority) tarafından 2007 yılında gerçekleştirilen araştırmada, GDO’lu soya ile beslenen dişi farelerden doğan bebek farelerin diğerlerine göre daha küçük oldukları ve büyük bir kısmının üç hafta içerisinde öldükleri tespit edilmiştir (3)”

“GDO’lu tohumlarda uygulanan patent hakları, çiftçiye tohum alıkoyma (seed saving) imkanı vermeyen terminatör gen teknolojisi uygulamaları yoluyla dünya çiftçilerinin bütünüyle tohum üreticisi birkaç ulus ötesi şirkete bağımlı kılınmasına neden olabilecektir.GDO’lu tarım ürünlerinin ülkemizde üretimi ve ithalatı yasak olmasına rağmen, denetim ve yasal mevzuat eksikliği nedeniyle bu ürünler ülkemizde yıllardır kontrolsüz olarak tüketilmektedir.”

Orjinal yazı için: http://www.foodinlife.com.tr/phoe2.php?i=4868

8 Ekim 2009

Etiketler:, , , ,


Leave a Reply

Demirsar's Blog designed by Dimitry A and